بسته جامع پژوهشی بهینه‌سازی شبکه مبدل‌های پیش‌گرم واحد تقطیر 80 پالایشگاه

این بسته پژوهشی مجموعه کاملی از آخرین پژوهش های انجام شده در زمینه بهینه‌سازی شبکه مبدل‌های پیش‌گرم واحد تقطیر است. در تدوین این بسته از جدیدترین مقالات و پایان نامه های موجود در این زمینه استفاده شده است. مخاطبان این بسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهش گرانی هستند که قصد فعالیت در این زمینه دارند.

  • در فصل اول این پژوهش مدل سازي رفتار رسوب در مبدل هاي پيش گرمكن نفت خام بررسی شده است
  • در فصل دوم این پژوهش بهینه‌سازی شبکه مبدل‌های پیش‌گرم واحد تقطیر80 پالایشگاه آبادان به روش فناوری پینچ بررسی شده است
  • در فصل سوم این پژوهش بررسی آستانة تشکیل رسوب در مبدلهای حرارتی در مبدل های پیش گرم کن واحد تقطیر بررسی شده است
  • در فصل چهارم این پژوهش هزينه اتلاف انرژي ناشي از جرم گرفتگي در مبدلهاي پيشگرمكن واحد تقطیر بررسی شده است

با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بحران انرژي از آغاز دهه‌ي هفتاد میلادي، همچنین مصرف بالای انرژی در بخش صنعت، صرفه‌جویی انرژي در صنایع به خصوص صنایع فرآیندي و شیمیایی امري ضروري است. همچنین با توجه به مصرف بالای بنزین و بحث خودکفایی در تولید بنزین توسط پالایشگاه‌های کشور، پیشرفت و بهینه سازی واحدهای بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت مورد توجه قرار گرفته است. این امر منجر به ابداع روش‌های مختلفی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین استفاده مجدد از انرژی‌های تلف شده در یک فرایند گردید. افزايش روز افزون قيمت سوخت, كاهش منابع سوخت فسيلي و لزوم حفظ و نگهداري محيط زيست عواملي هستند كه كه اهميت بازيافت بهينه انرژي حرارتي و جلوگيري از اتلاف انرژي را در صنايع مختلف, نشان مي دهد. امروزه مصرف بهينه انرژي به عنوان يكي از شاخص ها عمده در ارزيابي توسعه يافتگي جوامع, مطرح گرديده است. شدت بالاي مصرف انرژي در فرآيندهاي شيميايي، باعث افزايش هزينه‌هاي توليد و بهره‌برداري و نيز كاهش بازده استحصال مواد در محصولات صنعتي مي گردد. همچنین با توجه به اهمیت طراحی شبکه‌ي مبدل‌هاي حرارتی به عنوان یکی از بخش‌هاي مهم طراحی فرآیندها، شبکه‌ي مبدل‌هاي حرارتی این واحد با دیدگاه انتگراسیون حرارتی بررسی گردیده است. این بررسی با دو رویکرد در قالب اصلاح شبکه‌ي موجود و طراحی مجدد شبکه انجام گرفته است. در طراحی مجدد شبکه، هدف کمینه‌کردن سطح انتقال حرارت و یا هزینه‌ي سالیانه کلی آن واحد می‌باشد. درحالی که هدف از بازبینی و اصلاح شبکه موجود کمینه‌کردن دوره بازگشت سرمایه بعد از اعمال تغییرات انجام شده در شبکه می باشد. دو روش رایج در طراحی و اصلاح شبکه‌ي مبدل‌هاي حرارتی روش طراحی پینچ و روش برنامه‌نویسی ریاضی می‌باشند

قسمت هایی از فصل اول مدل سازي رفتار رسوب در مبدل هاي پيش گرمكن نفت خام

در سال 1970 که بحران انرژی آغاز شد مهندسان طراح و صاحبان صنایع بویژه شرکت‌های صنایع فرایند‌های شیمیایی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی اندیشیدند که به ابداع روش‌های گوناگون برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در طی این سال‌ها منجر شد. همچنین به موازات آن دریافتند که باید از انرژی‌هایی که در یک فرایند تلف می‌شوند نیز دوباره استفاده کنند. (انرژی تلف شده انرژیی می‌باشد که در یک فرایند تولید می‌شود ولی دوباره به محیط دور ریخته می‌شود اگرچه هنوز می‌توان از ان دوباره استفاده نمود).
کیفیت لازم برای انرژی مقدار نیست بلکه ارزش آن می‌باشد. این استراتژی که چگونه این انرژی بازیافت شود به دمای آن و مسائل اقتصادی بستگی دارد.در این خصوص شیوه‌های مختلفی برای استفاده مجدد از این انرژی‌های هدر رفته در کارخانه‌ها ارائه گردیده است که به بازیافت حرارتی معروف شده اند.این فعالیت‌ها تا کنون به ابداع روش‌های متعددی در طراحی منجر شده‌است.
اولین روش تجربی با استفاده از قواعد تجربی و طی چند مرحله تکاملی آرایش مناسبی برای شبکه بدست می‌آید.به عنوان نمونه توصیه می‌شود که در صورت امکان گرمترین جریان گرم موجود در فرایند انرژی خود را با جریان سردی که دمای نهایی آن از دیگر جریان‌های سرد بیشتر باشد مبادله نماید.این روش علی‌رغم سادگی روش قابل اطمینانی محسوب نمی‌شود ودر یک واحد شیمیایی پیچیده ما را به بهترین طرح ممکن رهنمون نخواهد ساخت.

فهرست کامل فصل اول مدل سازي رفتار رسوب در مبدل هاي پيش گرمكن نفت خام

1-1 ) بررسی عملکرد مبدل های پیش گرمکن مسیر نفت خام واحدهای تقطیر پالایشگاه بندعباس دراثر تغییر درنوع خوراک به کمک نرم افزار اسپن پلاس

خوراک به کمک نرم افزار اسپن پلاس 1
1.1.1 چکیده 1
2.1.1 مقدمه 2
3.1.1 تشکیل رسوب واثرات آن برعملکرد مبدلهای حرارتی 2
4.1.1 شبیه سازی 3
5.1.1 تجزیه و تحلیل 4
6.1.1 نتیجه گیری 7
7.1.1 منابع 8

1-2 ) شبيه سازي و بهينه سازي مبدل پيش گرمكن (B/01008A-E) مسير نفت خام واحد تقطیر پالایشگاه بندرعباس

1.2.1 چکیده 9
2.2.1 مقدمه 10
3.2.1 معرفي واحدهاي تقطير پالايشگاه بندرعباس 10
4.2.1 بررسي شرايط مبدلها قبل و بعد از طرح افزايش ظرفيت 11
5.2.1 طراحي مبدل حرارتي جديد جهت سيال جدا شده 19
6.2.1 نتیجه گیری 20
7.2.1 منابع 21

1-3 ) مدلسازي رسوب نفت خام در مبدلهاي حرارتي پيش گرمكن واحد تقطيراتمسفريك و پيش بيني رسوب نفت خام سبك ايران با مدل جديد

1.3.1 چکیده 22
2.3.1 مقدمه 23
3.3.1 مدلهاي رسوب نفت خام 23
4.3.1 ارايه مدل پیشنهادی 24
5.3.1 مقایسه مدل پیشنهادی 25
6.3.1 نتیجه گیری کلی 26
7.3.1 منابع 28

1-4 ) شبیه سازی و بررسی پدیده فولینگ در مبدل حرارتی واحد تقطیر پالایشگاه نفت بندرعباس

1.4.1 چکیده 38
2.4.1 مقدمه 39
3.4.1 مشخصات و شرایط عملیاتی مبدل حرارتی 39
4.4.1 فرضیات مدل 40
5.4.1 نتایج و بحث 44
6.4.1 نتیجه گیری 47
7.4.1 مراجع 48

1-5 ) مدل سازي رفتار رسوب در مبدل هاي پيش گرمكن نفت خام به روش عصبي -فاز

1.5.1 چکیده 50
2.5.1 مقدمه 50
3.5.1 ساختار سيستم استنتاج فازی- عصبي تطابقي ( ANFIS) 52
4.5.1 جمع آوری داده های صنعتی 54
5.5.1 مدل سازی 56
6.5.1 نتیجه گیری 60
7.5.1 مراجع 61

i

ارجاع دهی و رفرنس نویسی

تمام مطالب این بسته مطابق با استاندارد های دانشگاههای وزارت علوم ایران رفرنس دهی شده اند و هیچ قسمتی از بسته وجود ندارد که بدون منبع باشد.

نگارش گروهی

در نگارش و جمع آوری این بسته آموزشی کارشناسان مربوطه ما را همراهی کرده اند.کار گروهی بستر بهتری برای پژوهش فراهم میکند.

<

معرفی منبع برای ادامه پژوهش

در این بسته بیش از 1000 مقاله و منبع در این زمینه معرفی شده است که می توان از آنها برای ادامه مسیر پژوهشی استفاده کرد.

Z

پاسخ به سوالات و پشتیبانی علمی

در قسمت دیدگاه ها  اماده پاسخگویی به سوالات احتمالی شما در حد توان علمی خود هستیم.در صورت نیاز شماره تماس برای ارتباط با محققین برای شما ارسال می گردد.

بخش هایی از فصل دوم بهینه‌سازی شبکه مبدل‌های پیش‌گرم واحد تقطیر80 پالایشگاه آبادان به روش فناوری پینچ

همواره تغييرات فرآيندي انجام شده بر روي شبكه مبدلهاي حرارتي بر عملكرد نهائي اين تجهيزات و تجهيزات مرتبط بسيار مهم بوده و بايستي تمامي زواياي طراحي و فرآيندي بدقت مورد بررسي قرار گيرد. تغييرات انجام شده در طرح افزايش ظرفيت دستاوردهاي بسيار مثبت و ارزنده اي جهت پالايشگاه به ارمغان آورد، ليكن تعدادي از شبكه مبدلهاي حرارتي به خوبي با اين تغييرات تطبيق پيدا نكرد كه بدليل اين عدم تطابق پذيري، ناپايداري عملياتي در بخشي از واحد تقطير بوجود آمد. جهت حل موقتي مشكل، بخشي از مبدلهاي پيش گرمكن واحد تقطير، By Passشده و از پروسه پيش گرمايش نفت خام ورودي خارج شده اند. اگرچه باي پاس كردن اين مبدلها باعث پايدار شدن شرايط واحد تقطير شد، ليكن بارحراتي سيالاتي كه بايستي بواسطه اين بخش از مبدلهاي حرارتي گرفته مي شد به كولرها اعمال شده و اين موضوع اتلاف انرژي را بدنبال داشت.

فهرست کامل فصل دوم بهینه‌سازی شبکه مبدل‌های پیش‌گرم واحد تقطیر80 پالایشگاه آبادان به روش فناوری پینچ

2-1) بهینه‌سازی شبکه مبدل‌های پیش‌گرم واحد تقطیر80 پالایشگاه آبادان به روش فناوری پینچ

1.1.2 بهینه سازی شبکه مبدلهای پیشگرم واحد تقطیر 80 پالایشگاه آبادان به روش فناوری پینچ 63
چکیده 67
1.1.1.2 فصل اول مقدمه و کلیات 78
2.1.1.2 ضرورت انجام پژوهش 79
3.1.1.2 روش انجام روش پژوهش 80
4.1.1.2 ساختار پایاننامه 80

2.1.2 فصل دوم مقدمه ای بر انتگراسیون حرارتی 81
1.2.1.2 سابقه علمی 82
2.2.1.2 روشهاي اصلاح شبكه مبدلهاي حرارتی 85
3.2.1.2 فناوری پنیچ 87
4.2.1.2 اصول پنیچ 91
5.2.1.2 مسائل آستانه 93
6.2.1.2 انتخاب واحد پشتيبانی 94
7.2.1.2 کوره ها 95
8.2.1.2 هدف گذاری 97
9.2.1.2 روش های هدف گذاری 110
10.2.1.2 جمع بندی 111

3.1.2 فصل سوم انتگراسیون و بهینه سازی کمبه ممد های حرارتي 112
1.3.1.2 مقدمه 113
2.3.1.2 حلقه 114
3.3.1.2 مسیر 115
4.3.1.2 درجه آزادی 115
5.3.1.2 تقسیم جریان 117
6.3.1.2 نظریه مثبت منفی 117
7.3.1.2 هدف گذاری انرژی 118
8.3.1.2 روش تخصيص بار حرارتی جریان خارجی 120
9.3.1.2 هدف گذاری سطح 123
10.3.1.2 پارامتر بهینه سازی 124
11.3.1.2 نكات و ترفندهاي بهينه سازي 125
12.3.1.2 هينه سازي و بررسی حالت عملياتی شبكه 126
13.3.1.2 عملكرد بهينه و نگهداري از شبكه مبدل هاي حرارتی 127
14.3.1.2 طراحی شبکه 131
15.3.1.2 اصلاح و بازبينی شبكه 133
16.3.1.2 جمع بندی 135

4.1.2 فصل چهارم کمیه سازی واحد تقطیر پالایشگاه ابادان 136
1.4.1.2 مقدمه 137
2.4.1.2 روشهاي ساخت در پالایشگاه 138
3.4.1.2 ترکیب نفت خام 142
4.4.1.2 تقطیر 143
5.4.1.2 تقطیر نفت خام 148
6.4.1.2 فراآورده های تقطیر 151
7.4.1.2 شبيه سازي واحد تقطير 152

5.1.2 فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات 164
1.5.1.2 مقدمه 165
2.5.1.2 شبیه سازی واحد 165
3.5.1.2 استخراج داده ها از شبيه سازي و هدف گذاري 165
4.5.1.2 رسيم شبكه مبدل هاي حرارتی 167
5.5.1.2 هدف گذاری 169
6.5.1.2 بررسی نتایج شبكه هدفگذاري شده 172
7.5.1.2 اصلاح و بازبينی شبكه 174
8.5.1.2 راهكار اقتصادي براي شبكه مبدل هاي حرارتی واحد 8 178
9.5.1.2 نتیجه گیری 179
10.5.1.2 پیشنهادات 180
11.5.1.2 مراجع 182

2-2) بکارگیری فن آوری بهبود انتقال حرارت دراصلاح شبکه مبدلهای حرارتی به منظور افزایش کارایی انرژی

1.2.2 چکیده 231
2.2.2 مقدمه 231
3.2.2 مصالعه موردی 233
4.2.2 نتایج 234
5.2.2 پیشنهادات 234
6.2.2 مراجع 234

تعداد صفحه بسته آموزشی

تعداد منابع معرفی شده برای ادامه کار

تعداد پشتیبانان مخصوص این فایل

قسمت هایی از فصل سوم بررسی آستانة تشکیل رسوب در مبدلهای حرارتی در مبدل های پیش گرم کن واحد تقطیر

هنگام استخراج نفتخام، وجود ناخالصيهاي غيرآلي از جمله آب و املاح نمکي به همراه آن اجتنابناپذیراست. در جدا سازيهاي اوليه كه در صنایع بالادستي نفت انجام ميپذیرد، بخش عمدهاي از این تركيبات مضر جدا ميشود و پس از آن نفتخام به صنایع پالایشي به عنوان خوراک ارسال ميگردد. بخش دیگري از آب و املاح نيز در مخازن پالایشگاهي جداسازي شده و پس از آن نفتخام به واحدهاي تقطير وارد ميشود. ولي همچنان مقداري از ناخالصيهاي رسوب دهنده محلول در آب در نفت خامي كه به واحد وارد ميشود وجود
دارد كه با گذشتن از مبدلهاي حرارتي بر اثر تغيير فاز در شرایط عملياتي بمرور رسوب ميكند.
تشکيل رسوب در مبدلهاي حرارتي بخش پيشگرمایش نفتخام واحدهاي تقطير اتمسفریک یکي از اصليترین عوامل هدر رفتن انرژي در پالایشگاهها ميباشد. در حدود نيمي از كل هزینه عملياتي در پالایشگاهها براي انرژي هزینه ميشود كه بخشي از آن در اثر رسوب در واحدهاي تقطير از دست ميرود. رسوب در مبدلهاي گرمایي پيش گرمکن واحد تقطير نفتخام، موجب هزینه اضافي در پالایشگاهها ميشود از طرفي تشکيل رسوب سبب افزایش افت فشار و در نتيجه افزایش بار پمپها ميشود. در برخي واحدها مشکلات ناشي از افت فشار بسيار پرهزینهتر از مشکلات ناشي از كاهش بازیافت حرارت ميباشد

فهرست کامل فصل سوم بررسی آستانة تشکیل رسوب در مبدلهای حرارتی در مبدل های پیش گرم کن واحد تقطیر

3-1 ) جرم گرفتگی در مبدل های پخش میانی زنجیره پیش گرمکن درواحدهای تقطیر نفت خام (مبدل های بعداز نمک زدا وقبل از مخزن انبساط ناگهانی

1.1.3 چکیده 241
2.1.3 مقدمه 242
3.1.3 جرم گرفتگی درمبدل های بخش میانی زنجیره پیش گرمکن پالایشگاه اصفهان 243
4.1.3 نمونه های عملیاتی بامعضل جرم گرفتگی شدید درمبدل های بخش میانی 246
5.1.3 عوامل موثر و بحث 247
6.1.3 مکانیسم جرم گرفتگی نفت خام درمبدل های بخش میانی زنجیره پیش گرمکن 251
7.1.3 نتیجه گیری 254
8.1.3 مراجع 259

3-2 ) كاربرد وسایل افزاینده انتقال حرارت از نوع نوارهاي تابيده در مبدلهای حرارتی شبكه پيش گرمكن واحد تقطير نفت خام پالایشگاهها

1.2.3 چکیده 261
2.2.3 مقدمه 262
3.2.3 معرفي فناوری بكارگیری وسایل افراینده انتقال حرارت 263
4.2.3 مبانی علمی فناوری 264
5.2.3 نوارهاي تابیده دردو لوله هم محور ANNULI 267
6.2.3 وارهاي تابیده در لوله هاي زبر 267
7.2.3 ا ستخراج ضرایب اصطكاك و انتقال حرارت نوارهاي تابیده 268
8.2.3 بررسي به کارگیری نوارهاي تابیده در شبكه پیشگرمكن پالایشگاه نفت 269
9.2.3 نتیجه گیری 271
10.2.3 مراجع 274

3-3 ) بررسی آستانة تشکیل رسوب در مبدلهای حرارتی زنجیرة پیش گرمکن واحد تقطیر اتمسفریک نفت خام پالایشگاه اراک

1.3.3 چکیده 275
2.3.3 مقدمه 276
3.3.3 چگونگی تشکیل رسوب 277
4.3.3 مدلسازی پدیده رسوب 278
5.3.3 مفهوم آستانه تشکیل رسوب 281
6.3.3 استفاده از مفهوم آستانه تشکیل رسوب در طرح ها 282
7.3.3 استخراج اطلاعات مورد نیاز مدل ها 285
8.3.3 بررسی زنجیره پیش گرمکن نفت خام درواحد تقطیر اتمسفریک پالایشگاه نفت اراک از منظر پدیده رسوب 288
9.3.3 نتیجه گیری 290
10.3.3 مراجع 291

3-4 ) بررسي عملكرد مبدلهاي پيشگرمكن مسير نفتخام واحدهاي تقطير پالایشگاه بندرعباس در اثر تغيير در نوع خوراك به كمك نرم افزار اسپن پلاس

1.4.3 چکیده 292
2.4.3 مقدمه 293
3.4.3 تشکیل رسوب و اثرات آن بر عملکرد مبدلهاي حرارتي 294
4.4.3 شبیه سازی 295
5.4.3 تجزیه و تحلیل 295
6.4.3 نتایج حاصل از شبیه سازی 296
7.4.3 نتیجه گیری 298
8.4.3 مراجع 298

3-5 ) محاسبه مقاومت جرم گرفتگی درمبدل های پیش گرمکن واحدتقطیر نفت خام دریک صفحه گسترده

1.5.3 چکیده 299
2.5.3 مقدمه 300
3.5.3 تعیین مقاومت جرم گرفتگی 300
4.5.3 بحث و نتیجه گیری 307
5.5.3 مراجع 308

قسمت هایی از فصل چهارم هزينه اتلاف انرژي ناشي از جرم گرفتگي در مبدلهاي پيشگرمكن واحد تقطیر

به طور کلی، پالایش نفت خام جزء صنایع کم بازده از نقطه نظر مصرف انرژی به حساب می آید. در حدود 6 درصد از محتوای انرژی هر بشکه نفتی که در یک پالایشگاه فراورش می یابد، در همان پالایشگاه، به ویژه عمدتا در «واحد تقطیر نفت خام » CDU مصرف میشود در بین تمامی عملیات تقطیر در صنایع نفتی و شیمیایی، عملیات تقطیر نفت خام بیشترین مصرف انرژی حرارتی را به همراه دارد. در ابتدای این واحد، باید نفت خام از دمای محیط تا رسیدن به دمایی درحدود 360 درجه سانتیگراد که برای فرایند تقطیر مناسب است، گرم شود.
فقط برای پالایشگاه های ایالات متحده آمریکا با ظرفیت تقطیر جمعاً 15 میلیون بشکه در روز، در حدود 0/74 میلیون تراژول در سال، انرژی حرارتی لازمست. نزدیک به 60 تا 70 درصد این انرژی مورد نیاز، به وسیله مبدل های حرارتی «زنجیره پیشگرمکن» (Preheat train) از جریان های محصول خروجی از برج تقطیر، بازیافت میگردد که طی آن، نفت خام از دمای محیط ( 25 درجه سانتیگراد) به 250 درجه سانتیگراد میرسد. بسته به قدمت پالایشگاه و اصلاحات صورت گرفته در طراحی در سالهای بعد، در پالایشگاه هایی با ظرفیت تقطیر حدوداً 100 هزار بشکه در روز، تعداد مبدل های حرارتی بکار رفته در زنجیره پیشگرمکن از 16 تا 60 عدد متغیرست

فهرست کامل فصل چهارم هزينه اتلاف انرژي ناشي از جرم گرفتگي در مبدلهاي پيشگرمكن واحد تقطیر

4-1 ) هزينه اتلاف انرژي ناشي از جرم گرفتگي در مبدلهاي پيشگرمكن واحد تقطير نفت خام، مطالعه موردي- پالايشگاه اصفهان

1.1.4 چکیده 311
2.1.4 مقدمه 311
3.1.4 هزينه سوخت مازاد كوره 312
4.1.4 هزينه تعميرات پيشگرمكن ها 315
5.1.4 بحث 317
6.1.4 نتیجه گیری 319
7.1.4 مراجع 320

4-2 ) هزینه اتلاف انرژی ناشی از جرم گرفتگی در مبدل های پیش گرمکن واحد تقطیر نفت خام مطالعه موردی- پالایشگاه اصفهان

1.2.4 چکیده 321
2.2.4 مقدمه 322
3.2.4 هزینه سوخت مازاد کوره 324
4.2.4 هزینه تعمیرات پیش گرمکن ها 327
5.2.4 بحث 329
6.2.4 نتیجه گیری 332
7.2.4 مراجع 333

4-3 ) هزينه اتلاف انرژي ناشي از جرم گرفتگي در مبدلهاي پيشگرمكن واحدتقطير نفت خام، مطالعه موردي- پالايشگاه اصفهان

1.3.4 چکیده 334
2.3.4 مقدمه 334
3.3.4 هزینه سوخت مازاد کوره 335
4.3.4 هزينه تعميرات شيپ گرمكن ها 338
5.3.4 بحث 340
6.3.4 نتیجه گیری 342
7.3.4 مراجع 343

4-4 ) بهینه سازی مصرف انرژی باجایگزینی مبدل E-01402A/Bبجای مبدل پیش گرمکن E-01008A/Bمسیرنفت خام واحدتقطیر پالایشگاه بندرعباس

1.4.4 چکیده 344
2.4.4 مقدمه 345
3.4.4 معرفی واحدهای تقطیر پالایشگاه بندرعباس 345
4.4.4 تغییرسایز گام وضریب بیرمنگام لوله مبدلE-01402 349
5.4.4 کاهش تعداد لوله های مبدل 349
6.4.4 کاهش درصد بریدگی وفواصل بین بافلها 350
7.4.4 طراحی مجدد مبدلهایE-01402A/Bپس ازانجام اصلاحات 353
8.4.4 نتیجه گیری 365
9.4.4 منایع 367

%

میزان رضایت

میزان رضایت افراد خریدار این بسته بعد از خرید

(نظر سنجی به وسیله ایمیل و یک هفته بعد ازخرید بسته انجام می گیرد)

تمام منابع معرفی شده هم به صورت فایل Word و هم به صوت فایل PDF در اختیار شما قرار می گیرد.

تومان35,000افزودن به سبد خرید

0دیدگاه ها

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *